1. puolivuotisrapsa 2026

25.06.2026

Satakunnan meikäläisten ja Osallisuus teatterin työläinen ja yhteisövastaava Tiia Takala lähti viimeisenä meikäläisenä lomille 25.6.2026 ja viimeisenä työtehtävänä oli pohtia, oliko alkuvuonna saatu mitään aikaan.

Satakunnan Elävän Kuvan Keskuksen toimitila, Kaksikerroksinen omakotitalo, punaiset kattotiilet, puutarhapolku ja pensaita sinistä taivasta vasten.
Satakunnnan meikäläiset SEKKistä lomalla 26.6.-2.8.2026

Puolivuotisrapsa alkuvuosi 2026

Tässä raportissa minun pitäisi hahmottaa kuinka ensimmäinen puoli vuotta on mennyt.

Tammikuussa saatiin tieto, että Satakunnan meikäläiset sai järjestö tukea 15 000 euroa Satakunnan hyvinvointi alueelta Me itsen ry hakemana, joten tiesi sitä, että voitiin järjestää kesä toimintaa Satakunnan meikäläisille, joista osa on jo järjestetty osa odottaa vielä kesälomien yli. Tämä tuki työllistää myös minut koko vuodeksi samoin kuin koko Osallisuus teatterin ja Kuuluvammaksi porukan sekä saamme avuksi yhden osa-aikaisen ilmaisutaidon ohjaajan.

Nyt kuitenkin takaisin alkuvuoteen. Viikolla kolme alkoi kansalaisopiston toiminta Merikarvialta. Tammikuun edetessä myös muualla käynnistyi kansalaisopisto toiminta. Kuvin apurahoja odoteltiin edelleen epävaroissa tunnelmissa. Tammi helmikuun vaihteessa kävimme Arin kanssa Oulussa ja IIssä vetämässä Tukiliiton järjestämää elokuva- ja ilmaisutaidon kurssia, joka liittyi myös Euroopan kulttuuripääkaupunki Oulun toimintaan.

Helmikuu oli kansalaisopiston kurssien aikaa. Myös vuoden ensimmäinen maanantaitiimi pidettiin silloin ja hiihtolomakin vietetiin.

Maaliskuu alkoi kansalaisopisto toiminnalla, mutta kuun loppuun alkoivat kansalaisopiston kurssit loppumaan. Osallistuin myös Me Itse vuosikokoukseen.

Huhtikuussa tuli vihdoin Kuvin päätös. Vaikka toimintamme rahoituksesta on leikattu 20% pois viime vuodesta, saamme nyt silti tämä vuoden HYVÄ ELÄMÄ hankkeen viimeisen vuoden kunnialla vietyä maaliin. Huhtikuussa alkoi Keskiviikkopajat. SEKKissä oli Satakunnan meikäläisten puheenjohtaja tapaaminen sekä Kuuluvammaksi kevätkonsertti opistolla. Meidän toinen levy julkaistiin.

Toukokuussa Osallisuus teatteri teki monta keikkaa ja tietysti myös harjoitteli tiistai aamupäivisin Monituoteessa. Oli Huittisten Hullu yö tapahtuma. Keskiviikko pajat SEKKissä jatkuivat ja Merikarvian elokuvaleirikin pidettiin kuun loppussa.

Kesäkuussa toteutui Eurajoen Osallisuusrasti tapahtuma, Kankaanpään kesätapahtuma, Hyviksen keikka, Johannevik leiri ja Osallisuus teatterin päivä Alhaisissa. Myös keskiviikon pajoja oli SEKKissä.

Ihan hyvillä mielin lähden lomille.

Tiia Takala

Alkuvuoden Satakunnan meikäläisten saldo

  • 12 toimintaryhmää toiminnassa Satakunnassa

  • 1 lyhytkurssi Iissä

  • 3 Me Itse koulutuspäivää ja tulevaisuudenpajaa

  • 8 Keskiviikkopajapäivää

  • 4 Maanantaitiimi ohjausryhmän etätapaamista sekä 1 Satakunnan meikäläisten puheenjohtajien ohjausryhmän tapaaminen 

  • 16 Kuuluvammaksi keikkaa

  • 3 uutta yhteisölaulua

  • 3 leiriä

  • 12 lyhytelokuvaa

  • 1 Studiopäivä

  • 1 CD levy

  • 16 blogia toiminnasta

  • 8 verkostotapaamista

  • Tiialla 75 avotyöpäivää SEKKissä Satakunnan meikäläisten yhteisövastaavana ja 18 työpäivää Osallisuus teatterin yhteisövastaavana Monituotteessa sekä 10 vapaaehtoispäivää meikäläisten tapahtumissa ja tapaamisissa

  • Jaana Me Itsellä palkkatöissä Kehitysvammaiset tulevaisuuden tekijöinä -hankkeessa sekä vapaaehtoistyötä Satakunnan meikäläisten toisena yhteisövastaavana